Nuffnang

26 August 2015

Biskut Baby Homemade

Amani sekarang kan dah start makan. Dah nak masuk 8 bulan pun..
jadi ummi kena buat kudap kudap lah.
dan ummi pilih biskut homemade no salt no sugar dan no MSG untuk amani
susah nak cari di pasarankan, jadi ummi buatkanlah untuk si comel.hehehe

first try

mula mula ikut satu resepi tu biskut amani jadi kejung. yela.. ikut resepi teething biscuit untuk gigit gigit je kot. Tak mendatangkan hasil, jadi amani buang je lepas hisap hisap.

yang ni menjadi
dan yang kali ke dua ni, ayu ikut resepi lain yang di olah oleh ayu. yang peroi sikit. tapi memang sepah sepah la amani makan. ha ha ha.tak pe.. sesi pembelajaran kan..hihi..

RESEPI BISKUT BAYI

1/2 buku unsalted butter
2 cawan tepung gandum (unbleach, saya guna atta)
2 sudu tepung jagung
puree kurma dan kismis
2 sudu oat organic kisar

cara-cara :

1. Pukul unsalted butter sampai kembang (lembut)
2. Masukkan puree kurma
3. Ayak tepung gandum dan tepung jagung kemudian campurkan dalam adunan tadi. 
4. Masukkan oat atau baby cereal.
5. Uli doh. dan buatlah bentuk apa pun. ayu buat bulat macam biskut merries tu.hehe
6. Bakar suhu 160 darjah celcius selama 30 minit @ sehingga keperangan. sebab lain oven lain gaya.

Selalu ummi2 yg comot.. Dengan ada nya biskut tu.. Daddy juga berpeluang untuk kelihatan comot... Hahaha


Jom masak untuk anak. :)

#homemadebyummi

4 comments:

Maisarah Humaira said...

Nice sharing!

Maisarah singgah dari Blog MaisarahSidi.com :)

nadiashahafeez said...

Thank you share resepi...saya memang tengah mencari : )

husna zahidi said...

rajin kak buat biskut utk amani..:)

celoretcute said...

Trm ksh utk resepi yg mnarik&pratikal...nk cb buat nnt.