Nuffnang

09 November 2014

bukan senang nak tegur orang

Assalamualaikum

Saje bawak topik ni.. Yela.. Kite sendiri pun bukan senang nak berlapang dada dan terima teguran kan..

Alkisahnya ada kes seorang wanita tu ada gelembung air di kaki. Dah pecah, dan asik berair je kesan pecah gelembung. Alahan mengandung.

Somi dia kata tak leh solat. Tak sah solat tu.

I is terkezut ok.

Dan beliau keep saying.. Kaki ni sakit..air luka asik keluar.. Tak boleh solat.

Tapi ayu sekadar menegur supaya membanyakkan membaca berkaitan hukum hakam solat. Solat ni tiang hidup kite. Takut tau nak cakap lebih-lebih. Kite pun bukanlah berilmu tinggi.

As far as i know.. Memang wajib solat. Air luka tu cuci. Balut. Spy tak kena kain solat dan sejadah. Wudhu dan solat seperti biasa. Kalau sakit xleh diri dibolehkan duduk.. Tapi rasanya tak de hukum yang cakap "tak yah solat" kan.

Wallahua'lam. Marilah kita sama-sama jaga solat kita.. Buat peringatan pd diri ayu juga agar tidak mengabaikan kewajipan tertinggi dan terpenting ni. Lelagi dalam tempoh hamil ni. Moga bayi ummi dalam rahim ni pun terdidik sama.. Amin amin


4 comments:

kenny977world said...

Tak salah menegur untuk kebaikan...klau tak ditegur nanti lebih menjurus ke arah perkara yang tak baik.

Sya Mimie said...

X boleh solat? Erm.. Xpelah ayu, if ditegur orng xleh trima, suami yng tnggung sgala dosa pahalanya..

hidayu ayumie said...

Insyallah... ade jugak kes cmntu ye..

QasehnyaRania said...

betul tu.saat nak bersalin pon, sakit n keluar darah masih kena solat.just cuci darah tu dan solat mcm biasa