14 June 2015

susu ibu hak anak

Assalamualaikum.

Selama 5 bulan lebih menyusukan Dhiya Amani, belum pernah saya buat entry khusus mengenai penyusuan begini. Ini kerana saya sedar kecetekan ilmu yang kadang buat saya malu nak bercerita. Sejak mula disahkan mengandung, saya terus study mengenai breast feeding. Dan sekarang masih belajar lagi belajar dan terus belajar.

Harini saya agak sentap dengan status sharing oleh seorang ibu yang share gambar anaknya (usia kira kira 1 bulan) yang sedang minum susu botol.

Komen A : dah minum FM(formula milk) ke?
Jawapan ibu : haah. Campur dah.
Komen A : susu dah kurang ke?
Jawapan : taklah. Susu banyak lagi. Tapi malam dia asyik nak bergayut sampai pagi. Tu yang bagi FM.

Ya.mungkin si ibu belum tahu mengenai hikmah dan sejuta kebaikan menyusukan anak.

Sedih saya. Tapi jari ini tidak berdaya nak taip komen supaya continue fully breastfeed selagi ada daya. Tambah lagi susu ibu masih banyak. Sayangnya rasa.. Paling tidak pun. Pam dan isi dalam botol. Sebab susu ibu masih BANYAK.. Kecualilah memang susu ibu dah tiada, apalah daya kan. Dan saya percaya, ibu yang tahu kebaikan BF ni, sedaya upaya nak cuba bf anak kan.

Anak ngempeng nak gayut je?

Itu biasa la kan. Bayangkan si comel kita dah duduk dalam rahim kita almost 10 months(40 weeks) dan dah dengar degup jantung kita setiap saat. Dengar kriuk kriuk perut kita lapar. Dengar suara kita bercakap. Tentu sahajalah bila lahir si kecil, dia mahukan yg sama. Dekat dengan ibu. Dekattttt... Insya allah makin besar perlahan lahan kurang gayutnya itu. Dan pasti kita bakal merinduinya.

Wujudkan rasa bahagia menyusui si kecil. Personally saya suka DF (direct feed) amani. Balik je rumah lepas kerja, terus ajak si dhiya baring kat bilik. Suruh dia ngempeng. Haha.. Soooo rindu ok..

Bacalah mengenai penyusuan susu ibu. Bacalah.

Jom study mengenai breastfeeding sama-sama. Dah jadi ibu ni lagi banyak nak study. :)

7 comments:

thisni3za said...

mgkn die belum cukup faham kelebihan BF kot...huhu

IntaNBerliaN said...

byk khasiat BF ni kan... lbh2 lg kalu hubby & org sekelilling pun support, lg bersemangat..

ayuzan said...

Betul tu kak ina. Husband sokong penuh. Mmg bersemangat.

ayuzan said...

Betul tu kak ina. Husband sokong penuh. Mmg bersemangat.

wan muliani said...

alhamdulillah.. mmg bersyukur dpt husband yg slalu beri semngatt

Syamimi Saad said...

Alhamdulillah.. Btul tu ayu. Syng bg bby fm awal2.. Kcuali ank x puas sbb kurang susu. Zahra now 9month. Masib bfeeding. Happy dpt bfeed dia smpai ke hrini. :)

leya said...

setuju dengan awk jugak... BF adalah yg terbaik./..

pilihan paling bijak..

sy ni simpan stok EBM pun xd... pam hari2 je bekal bg Indah saya... sesekali susu drop risau jugak... huhu.. nak wat stok x muat peti es.. huhuh skang Indah da 6 bulan.. Alhamdulillah.. wlupun xsmpat wat stok mcm kwn2 sy yg len.. masih lagi mampu BFkan Indah saya... syukurrrr...

http://ceriteradikelilingaku.blogspot.com

salam kenal...