Nuffnang

04 October 2012

Sausage Sweet Sour

Assalamualaikum.

Sausage sweet sour nama diberi. Nama melayu ala-ala sosej masak sos. hehehe

Akibat dah berhari-hari makan lauk ayam. 
ayam goreng
ayam masak merah
ayam masak kicap

akhirnya menu ini jadi pilihan memasak.

Simple aje. OK lah kot. Yang penting kenyang... Alhamdulillah..

Sausage Sweet Sour

Nak share resepi ke idok?
ala.. senang sangat kan? tapi..nak share jugak. kot-kot ada yang spesies baru belajar masak macam aku. 
ikiikikiki... =)) 

Gini caranya...

Bawang putih, bawang merah, halia - dihiris
Tumis encik-encik di atas sehingga naik bau

+

Sos cili, sos tomato, air, air asam jawa, garam
Masukkan encik-encik sos dan air asam jawa dan serbuk perasa.
kalau u olls nak letak kiub ayam pun sedap.

+

Sosej (belah dua dan rebus kejap)
Cili merah dan hijau (itu aje ada kat dapur-korang letak la cilli benggala molek sikit)
Lobak (belah bulat-bulat nipis)
Apa-apa aje lagi sayur mayur yang u olls nak letak.
Masukkan sosej, cili bagi cantik dan pedas, lobak baik utk mata ke dalam kuah tadi. 
biar didih kejap. agak-agak cukup pekat, matikan api. kalau xcukup kuah, korang alter la..
tambah sos dan air lagi sampai korg rasa cukup dengan apa yang korg nak.

Okeh.
Done. hehehe =))

Resepi Lain ? Sila ke : Resepi Mudah Ayu Zan

Love,
Ayu Zan