Nuffnang

09 December 2013

Bantal Nikah DIY

Assalamualaikum

Bantal nikah adalah antara keperluan ketika melangsungkan hari pernikahan. Nak kasi pasangan pengantin bertenang bila duduk beralas gebu.Terutamanya pengantin lelaki yang bakal lafaz akad.

sekarang trend bantal ottoman, ala.. yang bulat dan ada lekuk-lekuk tu. Harga macam biasa lah, tak murah pun. Yela, kalau sewa pun habis murah 70-100 bantal tu.Beli lagi sangat. Ratusratus cik puan. Macam rugi rasanya..

Survey pula bantal segi empat yang besar tu kat Tesco dan Jusco. Konon kita jimat buat sarung aje. Tapi, tengok-tengok RM 25.90 harganya untuk 1 biji bantal. 2 biji RM 51.80. Belum sarungnya lg. Macam boleh jimat lagi..

dan setelah duduk diam-diam dan tekan tekan kalkulator, akhirnya ayu beli kain dan buat je bantal. Tapi bukanlah berbentuk bulat macam bantal nikah ottoman tu. Segi empat sahaja, macam zaman mak mak kite nikah dulu.

kualiti gambar kurang memuaskan. maaf ya
Kos untuk 2 biji bantal nikah : 

Satin 3 meter : RM 3.20 x 3 meter = RM 9.60 ( beli di Kah Bee Muar. Kalau Nagoya RM 2.50 semeter)
Renda tepi 8 meter : RM 1.50 x 8 meter = RM 12
Isi bantal : Bantal murah RM6 sebiji x 3 biji = RM 18

Total : RM 39.60 ( untuk 2 biji bantal ) Sebiji RM 19.80. :)
*untuk makluman, kos yg dinyatakan agak jimat sebab malas nak buat batang bantal.

macam mana murah kan?

Cara-caranya :

1- Potong kain ukuran 70cm x 70cm membentuk 2 helai segi empat sama.
2- Jahit keliling dan masukkan isi perut nya.
3- Jahit renda dikeliling bantal.

siappp.. :)

Alhamdulillah.

7 comments:

TelingaBulat said...

ayu bile majlisnye?ala ayu nk jimat mmg buat sendiri aje..n pki ajela sarung yg lawa2..nk eklusif sikit

Mar Mansor said...

bantal utk nikah ni tak termasuk dalam pakej ke ayu?

Ayu Zan said...

tb : in sha allah nikah 28 /12 ni. walimahnya lambat lagi.

kak mar : tak kak. saya ambil mekup sahaja. majlis nikah sahaja. walimahnya akan diberitahu kemudian

ctfand said...

org kreatif senang..apa2 bole buat sendiri..jimat pon jimat.. :).
(jgn lupa gambar yeee... hehe)

Khir Khalid said...

Wahh.. kreatif & menjimatkan.. tahniah.. :)

Ayu Zan said...

kak ctfand : in sha allah hari nikah kita share photonya

enkhir: tq :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

DIY juga senang dan jimat.. :D