Nuffnang

22 November 2013

Kucing Terapi Stress

Assalamualaikum

Korang ada pelihara kucing? Atau mungkin pets lain?

Setuju tak dengan pendapat ayu kalau kata kucing kesayangan korang boleh jadi terapi untuk korang terutamanya ketika stress mahupun penat? Setiap orang ada pets kegemaran seperti ikan, arnab, hamster dan lain-lain. Tapi entri ini ayu fokus pada kucing memandangkan haiwan peliharaan kesayangan ayu sejak kecil adalah binatang ini.
zaman dahulu kucing dipakai untuk terapi. Dengkuran kucing yang 50Hz baik buat kesehatan, selain itu mengelus kucing juga bisa menurunkan tingkat stress
-dipetik dari : Fakta Ilmiah Mengenai Keistimewaan Kucing 

Mungkin ada sesetengah yang kata "Ewww.. main-main kucing ni tak datang penyakit ke?"

pada pendapat Ayu sedangkan Nabi Muhammad itu mengelus Muezza (kucing baginda) dengan penuh kasih sayang dan berwudhu dengan air bekas minuman kucing, masakan kita tak boleh melakukannya. Kalian juga boleh google mengenai keistimewaan kucing yang mana , air yang telah diminum itu pun suci untuk wudhu. Makanan yang telah dimakan/dijilat kucing juga suci. Zaman ini, para saintis telah pun membuktikannya. Kucing sememangnya bersih dan air liurnya juga tidak ada kuman.

Daripada hasil kajian perubatan dan percubaan yang telah dilakukan di makmal haiwan, didapati bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih daripada manusia.
-Artikel Penuh: © Utusan Melayu (M) Bhd 

***

Jom kita tengok aksi cik tam kitten kesayangan ayu. Balik-balik kampung mesti ayu cari dia lepas ayu peluk cium mak. Nak bawa balik Jb mak tak kasi.hihi.

Ni masa ayu nak potong kain. Dia sibuk nak tengok ayu. 

ape tengok?

Ni pulak cik tam punya hobi. pantang nampak plastik, kotak, atau apa-apa bekas, mesti dia nak masuk. macam main pondok pondok pulak. Pastu kemain suka bila kita cak cak dia. hihi..

:)



8 comments:

Pha Is said...

yup.. banyak kelebihan kucing yg tak ramai tahu..

nuyui a.k.a miss YUI said...

stuju sgttt..

snok bela..

ilang rasa sedih kdg2.

dilaella Ella said...

comel cik tam. saya pun ada pelihara kucing, bila sedih main2 ngan kucing terus rasa sedih jadi kurang :)

Khir Khalid said...

Sy mmg suka kucing.. dari kecil dah mmg bela kucing.. :)

ctfand said...

Best2. Tp kat umah cni takde kucing. Kat kampung je.. :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

akak pun suka kucing.. sekarang akak tumpang rumah kakak akak, terpaksa kuburkan niat untuk bela kucing sebab abang ipar akak alergik kucing.. comelnya cik tam.. :D

Khir Khalid said...

Kucing mmg best.. teman yg manja.. :)

Super Girl said...

rumah deeya banyak kucing . memang best main dgn pets nihh :D