12 February 2014

Aku Ada Wali

Assalamualaikum

Aku Ada Wali.

Itu adalah tajuk kepada sebuah drama di TV Alhijrah. Sebuah drama yang sarat dengan manfaat dan pesanan. Ayu sukakan drama seperti ini. Dahlah jalan cerita mudah faham, realistik, meyakinkan dan view di KOREA tu memang menyebabkan ayu terpaut menunggu drama ini setiap Selasa jam 10 malam. Berhibur dalam landasan, In Sha Allah. Dan memang selalunya drama tayangan di stesen tv ini jarang mengecewakan.

Siapa kata drama yang sepenuhnya syari'e ni tak best? Best. Dan tak nampak mana-mana yang tak betul dalam drama ni. Selalu nengok drama yang kononnya islamic, tapi bila part di bilik/rumah, buka tudung dan aurat didedah. Tapi yang ni tidak. dan tidak sama sekali ya.

Drama ni adaptasi novel Aku Ada Wali oleh Fatimah Syarha. My favorite ustazah dan penulis yang sangat saya gemari buah tangannya/

Jom kita baca sinopsis drama Aku Ada Wali dan saya selitkan juga trailernya.


SYUMAILA, seorang anak gadis yang tidak berpacaran seperti generasi muda yang lain. Meskipun jauh beribu batu dari keluarga, Syumaila tetap ingat prioritinya. Ke medan ilmu di Bumi Korea Selatan untuk kenal Pencipta. Bukan leka bermaksiat atas nama 'cinta'.Dia menunjukkan ketegasan diri apabila diuji cinta lelaki. Berurusan dalam batas keperluan sahaja. Tiada dating. Tiada khalwat berdua-duaan. Tiada keluar makan sekali. Tiada ungkapan cinta sayang.Fitrahnya, dia juga mempunyai impian untuk berkahwin. Dia tidak memilih cara 'menghampiri jalan-jalan zina' sebelum menuju ke alam rumah tangga. Dia tidak mahu hatinya tercemar dengan leka dan murka Allah. Dia memilih strategi 3P. Pause! Prioriti! Pergi! Baginya inilah saat 'menahan', apabila berbuka penuh 'keterujaan'.Akhirnya, dia menjadi isteri yang sangat memahami dan penyayang selepas nikah. Yang haram sekejap sahaja, yang halal lebih luas. Berkat memilih jalan yang terpelihara, rumah tangganya sangat bahagia meskipun ujian tidak surut datang menerpa.




Lagu dia pun sedap di dengar. Halwa telinga yang best. Tajuk Cinta Sesungguhnya nyanyian Sabhi Saddi. Best best best. :)

okey, jumpa next entry. 

12 comments:

sitirohaida said...

tak tengok pun cite tu...emm..

Anum said...

macam best

Nurul said...

Hai, Ayu...

Macam seronok citer ni... nanti k nrl nak tengokla... ^__^

Anonymous said...

Selamat Pagi..
Jom cuci mata http://ayuzulkifle.blogspot.com/

=)

Unknown said...

assalamualaikum ayu .. sis tak tengok la kat tv . Skrg ni sis try tengok kat youtube jer ..Tapi sis ada beli buku tu . Rm30+ la jgk . Tapi serius , mmg best kan cita tu . Sesuai sngt la untuk kita .

Mazatul azura said...

Akak layam citer ni sebab hubby suke sgt tgk.. hahaha

Sheila Salim said...

Assalamualaikum ayu.. wahh macam best jee

Unknown said...

kena tengokla lepas ni..

Syira Lokman said...

hari ni jalan2 nak ucap terima kasih :)

Khir Khalid said...

Mcm best.. tp slalunya mmg tak kesempatan nk menonton cerita kt tv.. thanks sharing Ayu.. :)

Fiza Aizzawa said...

menarik cerita nie... terima kasih bgth yer..

Mar Mansor said...

dah lama tak layan drama kat tv..cam takde tv lak kat umah..bagus cerita2 di tv al hijrah..